Hoe krijg je een feedback cultuur in je organisatie?

In veel organisaties en bedrijven gebeurt het geven en krijgen van feedback eenmaal per jaar in het beoordelingsgesprek. Dat is jammer! Want zo missen deze organisaties de mogelijkheid tot continue verbetering. Hoe krijg je een feedback cultuur in je organisatie?

Wat is een feedback cultuur?

Medewerkers en managers die elkaar stimuleren om continue feedback te geven, zorgen voor meer samenwerking en betere teams. Focus op feedback zorgt ervoor dat medewerkers zichzelf en de organisatie kunnen verbeteren. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Een veilige werksfeer creëren waar medewerkers zich vrij voelen om feedback te vragen, geven en ontvangen is een voorwaarde voor een goede feedback cultuur. Onderling vertrouwen tussen teamleden en tussen leidinggevende en teamleden is cruciaal. Open en eerlijk communiceren tussen teamleden en leidinggevenden is de basis voor dat vertrouwen. Pas als die basis op orde is, is het mogelijk een feedback cultuur te krijgen.

De voordelen van een feedback cultuur

Een feedback cultuur heeft veel voordelen. Door de eigen medewerkers die meer betrokken zijn en meer werkplezier hebben, bereik je een hogere efficiency. Meer plezier in het werk leidt tot een lager verloop van personeel. Hogere focus van klanten leidt tot een hogere klanttevredenheid. Betrokken medewerkers maken minder fout en zorgen zo voor minder klachten. Dit zorgt opgeteld voor een hogere winstgevendheid van de organisatie.

Verantwoordelijkheid en eigenaarschap

Wanneer feedback een continue proces is, krijgen medewerkers verantwoordelijkheid en eigenaarschap over hun eigen ontwikkeling en leerproces. Daarmee voelen ze zich ook meer verantwoordelijk en betrokken bij de ontwikkeling van hun collega’s, het team als geheel en de organisatie. Betrokken medewerkers hebben meer plezier in het werk, een hogere focus op klanten. Ze maken minder fouten en zijn intrinsiek gemotiveerd om te verbeteren. Daarnaast is er minder verzuim.

Tips voor het creëren van een feedback cultuur in je organisatie

Het bevorderen van een feedback cultuur in je organisatie zorgt voor continue verbetering, transparantie en meer betrokkenheid van je medewerkers. Hier zijn drie tips om een feedback cultuur te implementeren en versterken:

1 Organiseer periodieke feedback momenten

Zorg ervoor dat feedback geven en ontvangen een vast onderdeel worden van de dagelijke werkzaamheden. Plan daarnaast wekelijkse of maandelijkse feedbacksessies, zodat medewerkers feedback kunnen geven en ontvangen. Ondersteun een open-deur-beleid bij leidinggevenden en moedig ze aan om binnen te lopen zonder formele afspraak om een open dialoog aan te gaan.

2 Geef medewerker feedback skills

Constructief feedback geven en ontvangen is niet voor iedereen gemakkelijk. Om feedback effectief te laten zijn is het belangrijk dat iedereen begrijpt hoe het werkt en hoe hiermee om te gaan. Organiseer een training over specifiek en opbouwend feedback geven en zorg dat medewerkers hier ook begeleid meer kunnen oefenen.

3 Geef het goede voorbeeld

Als je een feedback cultuur wil in je organisatie is het essentieel dat leidinggevenden en managers het gewenste gedrag zelf ook onder de knie hebben. Laat leidinggevenden regelmatig feedback vragen aan teamleaden en open staan voor kritiek. Door te laten zien dat feedback een twee-richting communicatie is bevordert dit meer openheid in je organisatie. Gebruik de feedback ook om verbeteringen door te voeren in je organisatie, zodat medewerkers zien dat feedback serieus wordt genomen en invloed heeft op de organisatie. Concentreer niet alleen op negatieve feedback, maar laat leidinggevenden ook regelmatig positieve feedback geven om medewerkers te motiveren.

Hoe krijg je een feedback cultuur in je organisatie?

Wil jij positieve communicatie bevorderen in jouw bedrijf of organisatie? Ben je benieuwd naar de tools voor een succesvolle feedback cultuur? De experts van HR5 hebben alle kennis op je op weg te helpen. Ze geven je duidelijke handvaten en ondersteuning op maat. Bel ons vandaag nog voor een kopje koffie. Neem contact op!

Op de hoogte blijven?

Benieuwd naar meer artikelen, weetjes of nieuws op HR en wetgeving vanuit HR5?

Volg ons dan op Social Media.