Personeel werven op een krappe arbeidsmarkt

optikken asset

Het aantal vacatures in Nederland loopt in recordtempo op tot 327.000 vacatures eind juni. En dat bij een werkloosheid van 3,3 procent van de beroepsbevolking. Heel fijn voor werknemers die een nieuwe baan zoeken, maar hinderlijk voor werkgevers. Want hoe vind je nieuwe kandidaten voor een openstaande functie?

Vacature

Wellicht een open deur, maar het eerste wat van belang is bij het vinden van goede kandidaten van jouw openstaande functie is het schrijven van een goede vacaturetekst. Dat begint bij het schrijven van een realistisch functieprofiel. Denk na over de taken die uitgevoerd moeten worden, de verantwoordelijkheden en doelstellingen van de functie. Noteer de vereiste competenties voor de functie. Omschrijf ook na over de ideale kandidaat. Overleg met collega’s op de werkvloer en leidinggevenden welke persoonlijkheden het beste passen bij de organisatie en het team. Met deze omschrijvingen is het makkelijker een goede vacaturetekst te schrijven. Maak in je vacaturetekst concreet en eerlijk wat de kandidaat moet gaan doen, maar schrijf geen ellenlange lijst met functie-eisen. Schrijf ook over je eigen organisatie; wat heb je te bieden? En wat maakt jou een fijne werkgever?

Schakel je netwerk en werknemers in

Vertel binnen je eigen netwerk dat je op zoek bent naar nieuwe werknemers. En deel de vacature onder je werknemers. Jouw eigen werknemers zijn de beste ambassadeurs voor jouw organisatie, als ze het naar hun zin hebben. Je kunt ook overwegen een aanbreng-bonus in te zetten om een nieuwe werknemer te vinden. Een aanbreng-bonus kan in de vorm van een geldbedrag, maar ook een uitje, cadeaubon of een andere beloning.

Boemerang-werknemers

In een wereld waar het vasthouden van werknemers soms lastig is, en vooral millenials graag regelmatig van werkomgeving veranderen kan het her-aannemen van oud-werknemers een goede strategie zijn. Het taboe over het aannemen van zogenoemde boemerang-werknemers lijkt de laatste jaren te verdwijnen. Dit is zeker het geval waar het gaat over werknemers die vrijwillig vertrokken zijn, zonder klagen over het functioneren. En met goede redenen, want terugkerende werknemers zijn al bekend met de werkgever en werkcultuur, hebben een kortere inwerktijd en minder training nodig om de functie te vervullen. Dat maakt een boemerang-werknemers voor werkgevers een aantrekkelijke keuze voor het invullen van een vacature. Maak eens een ronde langs je oud-werknemers op LinkedIn voor werkzoekenden, of benader oud-werknemers actief wanneer je een vacature hebt.

Laat jezelf zien

In een krappe arbeidsmarkt zijn veel mensen niet op zoek naar een nieuwe baan. Wel lopen ze wellicht tegen een werkgever aan, die ze te gek vinden. Laat jezelf als werkgever daarom zien op social media. Laat niet alleen je vacatures, product of dienstverlening zien, maar ook welke waarden je als bedrijf belangrijk vind. Benadruk wat jouw organisatie of bedrijf uniek maakt op een positieve manier. Ook kun je berichten delen over jouw personeelsbijeenkomst, -uitje of de viering van jubilea (natuurlijk met goedkeuring van je medewerkers) om te laten zien hoe je betrokken bent bij je werknemers en je werknemers bij jou.

Maak een strategische personeelsplanning

De juiste keuzes maken voor de werving van nieuw personeel zijn belangrijk, zeker in een krappe arbeidsmarkt. Optimalisatie van je personeelswerving begint bij een strategische personeelsplanning.

Personeelswerving- en planning

Loop je vast in je werving? Kun je hulp gebruiken bij je personeelsplanning? HR5 denkt graag met je mee. Maak een afspraak voor een vrijblijvend gesprek. 

Bel HR5
logo HR5
Portaal
Menu
a2hs_explain
a2hs_tap
a2hs_then