Tips voor mentale fitheid in je organisatie

optikken asset

Tips voor mentale fitheid in je organisatie

Na een (zomer)vakantie kunnen je medewerkers er weer fit tegenaan. Vakanties helpen om op te laden en fysiek en mentaal fitte werknemers te hebben en houden. Die fitheid, ook mentaal, zie je als werkgever graag het hele jaar terug bij je werknemers. Maar hoe stimuleer je dat? HR5 geeft tips.

Fitheid, zowel mentaal als fysiek

Wekelijks naar de sportschool, een rondje (hard)lopen of teamsport beoefenen is voor veel mensen een gezonde gewoonte. Mentale fitheid krijgt echter vaak minder aandacht, terwijl het net zo goed kan zorgen voor klachten en zelfs ziekte. Bewust bezig zijn met het trainen van de mentale fitheid zorgt ook voor meer welzijn van je werknemers. En een fitte werknemer is productiever, heeft meer werkgeluk en minder verzuim. Hoe train je je mentale fitheid?

6 tips voor je mentale fitheid

Stimuleer beweging

Ook al denken we bij meer bewegen vooral aan lichamelijke gezondheid, beweging is ook van groot belang voor gezonde hersenen. Zorgen voor minimaal 2,5 uur beweging per week, een half uurtje per dag dus. Tijdens de werkdag is bewegen ook broodnodig. Stimuleer fietsen naar het werk, in plaats van de auto. Geef voorlichting over gezond werken achter een beeldscherm. Stimuleer regelmatig bewegen door een ommetje te lopen naar de koffieautomaat, te wandelen in de pauze, of het nemen van de trap in plaats van de lift. Geef als leidinggevende het goede voorbeeld door voor een vraag naar elkaar toe lopen, in plaats van een e-mail te sturen. Meer bewegen zorgt voor meer weerstand, meer productiviteit, minder stress en meer mentale gezondheid.

Stimuleer leren

Uit onderzoek blijkt dat je dat als je je hersenen verrast, creatief bezig bent, en nieuwe dingen leert je mentaal fitter blijft. Daag je werknemers uit om dingen zelf uit te vinden en nieuwe dingen te leren. Een persoonlijk ontwikkelplan kan helpen bij het vinden van de juiste opleiding of cursus, die past bij werkzaamheden en werknemer. HR5 helpt graag bij het in kaart brengen van de mogelijkheden en behoeften binnen je organisatie. 

Zorg voor genoeg ontspanning

Voldoende ontspanning is essentieel voor mentale fitheid. Laat werknemers intensieve taken afwisselen met makkelijke werkzaamheden. Wordt er veel achter een beeldscherm gewerkt? Stimuleer werknemers om elke twee uur minimaal 10 minuten rust te nemen door een rondje te lopen, een overleg te plannen, pauze te nemen of een taak uit te voeren zonder beeldscherm.

Gezond eten en water drinken

Gezond eten en genoeg water drinken zorgt voor een gezond lichaam. 20% van de energie van voeding gaat direct naar de hersenen. Als werkgever kun je gezond eten stimuleren door bijvoorbeeld fruit en groente beschikbaar te stellen voor je werknemers. Of door gezonde opties op te nemen en aantrekkelijk te maken in het menu van de bedrijfskantine. Zet watertappunten neer op makkelijk te bereiken plekken in het bedrijf, zodat genoeg water drinken de norm wordt.

Sociaal contact en feedback

Positieve sociale interacties zorgen voor steun en betrokkenheid, waardoor je minder stress ervaart, een betere mentale gezondheid hebt en zelfs meer levensgeluk. Toon interesse in werknemers door regelmatig een praatje te maken over de dagelijkse werkzaamheden of over thuis. Stimuleer werknemers om samen te pauzeren, zodat er eens over meer gepraat wordt dan alleen werk. Creëer een open feedback cultuur binnen je bedrijf voor gemotiveerde en verantwoordelijke werknemers.

Feedback

Heb je hulp en tips nodig voor meer feedback in je organisatie? HR5 helpt je graag verder met training en de juiste tools.

Bel ons
logo HR5
Portaal
Menu
a2hs_explain
a2hs_tap
a2hs_then