Leestijd: 6 minuten
Het is onvermijdelijk voor werkgevers. Niet alleen komen er nieuwe mensen je organisatie in, er zullen ook mensen je organisatie verlaten. Als een werknemer je organisatie verlaat is het voeren van een exitgesprek een waardevolle tool van feedback. De feedback van een vertrekkende werknemer is essentieel om je eigen organisatie te verbeteren. Met een exitgesprek heb je de mogelijkheid de doorloop van werknemers te verminderen, meer tevreden werknemers te krijgen en de productiviteit en betrokkenheid te verhogen. Sla een exitgesprek daarom zeker niet over. En zorg dat je de juiste vragen stelt. HR5 helpt je op weg om een goed exitgesprek te voeren.
Een goede voorbereiding voor een exitgesprek is heel belangrijk. Bepaal van tevoren waar je met het gesprek heen wilt. Wilt je weten wat je kunt verbeteren in jouw organisatie? Of wil je de samenwerking op een prettige manier beëindigen om mogelijkheden voor de toekomst niet uit te sluiten? Neem vóór het gesprek de tijd voor de onderstaande punten:
Heb je een exit-formulier? Gebruik dit dan voor de structurering van het gesprek. Gebruik de volgende gesprekspunten als leidraad voor de inhoud van het exitgesprek:
Om een beeld te krijgen van de emoties rond de beslissing van vertrek zijn er verschillende vragen die je kunt stellen. Uit onderzoek is gebleken dat veel werknemers ontslag nemen omdat zij het gevoel hebben dat ze hun eigenschappen niet naar waarde hebben kunnen inzetten. De volgende vragen kunnen dit helder krijgen.
Onderstaand voorbeelden van wat werknemers kunnen zeggen en de antwoorden die je dan kunt geven:
Hij/zij zegt: 'Het was geweldig om hier te werken, ik vertrek met tranen in mijn ogen! ' Als jouw vertrekkende werknemer dit zegt, is er vaak sprake van krokodillentranen. Het is dan oppassen geblazen. Vraag naar de bijzonderheden van zijn nieuwe functie. Vergelijk de oude en de nieuwe functie met elkaar. Als de nieuwe functie qua salaris of inhoud niet veel beter is, is de kans groot dat er (onderhuidse) problemen zijn (geweest) die de werknemer ertoe brachten om te vertrekken. Die wil je graag boven tafel hebben.
Als hij/zij tegenstrijdige antwoorden geeft
Dit kan voor jou een aanwijzing zijn dat er bij hem of haar een bepaalde ontevredenheid heerst. Doet zijn gedrag overdreven of geforceerd aan? Doorvragen en nader onderzoek van jouw kant dan heel waardevol zijn om te traceren waar je (ex)werknemer afhaakte.
Als hij/zij zich agressief gedraagt
Laat je gesprekspartner rustig uitrazen. Stap in elk geval niet in de valkuil dat je je eigen organisatie en dus ook de eigen normen gaat verdedigen. Probeer op een rustige manier te achterhalen waarom hij zo kwaad op jou en je organisatie is. Bouw ook bewust stiltes in!
Als hij/zij geen antwoord geeft
Stel in dat geval vragen die leiden tot specifieke informatie en meningen. Gebruik open vragen als: Wie, wat, wanneer, hoezo, maar ook vragen als: 'Kun je mij daar iets meer over vertellen of kun je dat aspect nader toelichten?' Je kunt gewoon doorvragen totdat de voor jou helder is hoe de vork in de steel zit.
Het beste is om de meeste aantekeningen bij de afronding van het gesprek te maken. Tijdens het gesprek kan het opschrijven van sleutelwoorden uitkomst bieden. Noteer in elk geval de hoofdzaken van het gesprek en vergeet daarbij niet de gemaakte afspraken met je werknemer. He wilt natuurlijk vastleggen wat je heeft besproken maar veelvuldig aantekeningen maken verstoort het gesprek. Neem exitgesprekken niet op, dat geeft het effect van een verhoor. Werk alles zo snel mogelijk na het gesprek uit. Want na verloop van tijd gaat de meeste informatie verloren of weet je niet meer in welke context uw vertrekkende werknemer iets heeft gezegd.
Laat het verslag van het exitgesprek niet in de bureaula verdwijnen. Het exitgesprek biedt je niet alleen achteraf de mogelijkheid om verbeteringen binnen jouw organisatie of afdeling door te voeren, maar ook om stil te staan bij de vraag of je het potentieel van je werknemers wel volledig benut en hen voldoende perspectief kunt bieden.
Uit een exitgesprek kun je veel waardevolle informatie halen. Bijvoorbeeld of er bij de werving en selectie een wezenlijk aspect over het hoofd is gezien. Misschien beantwoordt het loopbaanprogramma niet helemaal aan zijn verwachtingen. Of het kan zijn dat er niet genoeg openheid is in je organisatie waardoor zaken niet zijn uitgesproken door jou of door de werknemer.
Tot slot: met een goed exitgesprek voorkom je mogelijke negatieve publiciteit of beoordelingen. Een werknemer met wie je een exitgesprek hebt gehouden, staat namelijk minder rancuneus tegenover jouw organisatie. Verder hou je de deur open voor een mogelijke terugkeer, mocht de nieuwe functie niet bevallen.
Heb je behoefte aan meer informatie of ondersteuning? HR5 helpt je graag. Bel ons op 088 5500 600 voor een afspraak.