Financieel gezonde medewerkers zorgen voor een gezond bedrijf

diensten asset

Hoe voorkom je verzuim door financiële stress?

De hogere prijzen in de supermarkt, aan de pomp en in andere winkels raken iedereen, maar financiële problemen blijven voor veel werkgevers een lastig onderwerp om te bespreken met medewerkers. Het is erg belangrijk om ze toch te bespreken. Financiële problemen kunnen namelijk het leven van je medewerkers ontwrichten. Het is niet alleen een persoonlijke kwestie, want we weten dat geldproblemen een enorme stressfactor kunnen zijn. Wanneer stress lang genoeg aanhoudt, kan dit leiden tot veranderingen in iemands gedrag en de fysieke en mentale gezondheid. Enkele voorbeelden hiervan zijn  hart- en vaatziekten, slapeloosheid en zelfs depressie. Zo kan deze stressfactor leiden tot verzuim van je medewerkers en alle bijkomende kosten daarvan. Nibud meldt dat zelfs 62% van de werkgevers medewerkers heeft met schulden. Dat geeft aan hoe belangrijk het is om de mogelijk signalen te herkennen en waar mogelijk preventief in actie te komen om zo verzuim te voorkomen.

 

Zorg dat je toegankelijk bent

Als werkgever hoef je natuurlijk niet op alle gebieden zelf deskundig te zijn, maar je hebt wel degelijk een rol in het zorgen voor je medewerkers. Vanuit deze rol is het belangrijk om de helpende hand te bieden als dit nodig is. Dat geldt ook bij vraagstukken die ogenschijnlijk privé zijn. Als je medewerkers financiële problemen hebben of zitten met vragen over budgettering, wil je dat ze je kunnen benaderen. Er zijn meerdere manieren om ervoor te zorgen dat medewerkers je weten te vinden. Zo kun je bijvoorbeeld informatie delen via je intranet, in de interne nieuwsbrief of organiseer je een bijeenkomst waarbij een professional ‘budgettips’ geeft (noem het liever geen financiële voorlichting). Je kunt hierbij denken aan professionals als een schuldhulpverlener, een budgetcoach of financieel adviseur.

 

Wat zijn mogelijke signalen dat een medewerker financiële problemen heeft?

Vaak wordt pas zichtbaar dat een medewerker financiële problemen heeft als er beslag gelegd wordt op het loon van de medewerker. Toch zijn er vaak al wel signalen vooraf. Daarbij kun je denken aan het vragen van een voorschot op het loon, het alvast ontvangen van een dertiende maand of bijvoorbeeld het dringend vragen om loonsverhoging. Ook een medewerker die plotseling een heel kort lontje heeft of ineens meer of minder wil werken kunnen tekenen zijn van mogelijke financiële problemen. Evenals een medewerker die niet meer mee gaat met uitjes, geen lunch meer meeneemt of geen eigen bijdrage meer levert bij bijvoorbeeld cadeaus voor collega’s is een signaal dat er wellicht wat speelt. Verder is het van belang om extra alert te zijn bij belangrijke levensgebeurtenissen van je medewerkers. Want zaken als een scheiding, overlijden of ziekte van een naaste kunnen ook vaak leiden tot geldzorgen.

 

Mijn medewerker heeft financiële problemen. En dan?

Ga het gesprek aan met je werknemer en probeer daarbij geen oordeel te vellen over de situatie of hoe de medewerker hierin beland is. Geef aan dat je vragen gaat stellen, maar dat de medewerker niet verplicht is hierop te antwoorden en maak duidelijk dat je dit gesprek voert vanuit zorg en de wil om te helpen. En het belangrijkste is om je medewerker door te verwijzen naar hulp. Daarbij kun je denken aan een budgetcoach, maar ook aan het gratis telefoonnummer van de Nederlandse Schuldhulproute, dat is 0800-8115. Maak heldere afspraken over de hulp die je je medewerker aanbiedt. Ga je bijvoorbeeld dat voorschot geven op het salaris? Zo ja, doe je dat eenmalig of ga je dat vaker doen? Op deze manier voorkom je dat jullie werkrelatie op een later moment onder druk komt te staan.

 

Financieel gezonde medewerkers zorgen voor een gezond bedrijf

De conclusie is dat je als werkgever echt belang hebt bij aandacht voor de financiële gezondheid van je medewerkers. Een financieel gezonde medewerker zal minder snel uitvallen en is productiever en dit levert dus voordeel op voor je organisatie. Ook zal een medewerker die zich gesteund en gewaardeerd voelt door zijn werkgever minder snel om zich heen gaan kijken naar een andere baan en zich meer betrokken voelen bij de organisatie. Durf jij het gesprek aan met je medewerker?

Column van onze expert

Deze column is geschreven door onze collega Manon Gaertner. Als Adviseur Arbeid en Gezondheid is zij aanspreekpunt voor alle vragen omtrent verzuim, preventie en amplitie. Meer informatie over onze visie en abonnementen? Lees verder>

 

Heb je vragen over het ondersteunen van je medewerkers bij financiële problemen of stress?

HR5 helpt je graag. Bel of mail HR5 088 5500 600 of info@hr5.nl.

 

Foto door Towfiqu barbhuiya via Unsplash

a2hs_explain
a2hs_tap
a2hs_then