Psychologisch veilige werkomgeving actueler dan ooit

Arbo asset

Met de #metoo schandalen van de laatste weken is er weer volop aandacht voor het actief creëren van een veilige werkomgeving. Het belang van psychologische veiligheid heeft volop aandacht. En natuurlijk: onprettig en ongepast gedrag kan de werksfeer negatief beïnvloeden; dat wil je als werkgever voorkomen!

Psychosociale arbeidsbelasting 

Werkgevers zijn wettelijk verplicht om werknemers een veilige werkplek te bieden. Dat betekent dat fysieke belasting en ongevallen voorkomen moeten worden. Maar dat geldt ook voor psychosociale arbeidsbelasting. Het gaat er dan om pesten, (seksuele) intimidatie, discriminatie, agressie en geweld op de werkplek te voorkomen. Niet alleen is het wettelijk verplicht om deze ‘ongewenste omgangsvormen’ te voorkomen. Een veilige werkplek zorgt ook voor succesvoller samenwerken en meer werkgeluk.

Psychologische veiligheid binnen teams

Werken binnen een succesvol team gaat er niet zozeer om wie er in het team zit. Onderzoek toont aan dat de manier van samenwerking en de rol van de leidinggevenden bepalend zijn. Hierbij draait het om: gevoel van impact en samenhang, structuur en duidelijkheid, persoonlijke zingeving, maar ook: psychologische veiligheid.

Psychologische veiligheid creëren

Werkgevers dienen prioriteit te zien in het bevorderen en handhaven van een veilige werksfeer.  Psychologische veiligheid vormt de basis vormt voor samenwerking binnen succesvolle teams. Maar wat is psychologische veiligheid? Amy Edmondson, professor ‘Leadership & Management’ aan de Harvard Business School verwoord het als volgt; “De overtuiging dat men niet afgerekend wordt om ideeën, vragen, zorgen of fouten te delen”. Van leidinggevende vraagt dit dat ze zelf het goede voorbeeld geven, evenredigheid stimuleren en constructief reageren om vragen, opmerkingen en bij zorgen van werknemers.

Vertrouwenspersoon

Ook een vertrouwenspersoon kan medewerkers helpen, die geconfronteerd worden met ongewenste omgangsvormen, integriteitsincidenten of misstanden. Idealiter bespreken medewerkers dit met hun leidinggevende. Wanneer dit niet mogelijk is, of wanneer ze gewoon met iemand willen sparren is het goed dat zij zich kunnen wenden tot een vertrouwenspersoon. Hiermee borg je een veilige en integere werkomgeving. Door de adviezen van onze vertrouwenspersoon lukt het vaak om ongewenste omgangsvormen, integriteitsincidenten of misstanden intern op te lossen. 

HR5 kan een externe vertrouwenspersoon faciliteren. Deze zorgt ervoor dat iedereen binnen de organisatie te allen tijde contact kan zoeken met een onafhankelijk persoon. Daarmee bent u verzekerd van een onafhankelijke professional die weet hoe hiermee om te gaan. Meer weten? Wij vertellen er graag meer over!  

Bel ons voor een afspraak
a2hs_explain
a2hs_tap
a2hs_then