HR5 werknemers loket Loket.nl NMBRS
HR5 werkgevers loket Loket.nl NMBRS
HR5 Expertise centrum
HR5 verzuim loket Dotweb Cloud

HR5 Nieuws

Nieuws overzicht Nieuws archief

Zo behoud je werknemers: schrijf 'liefdesbrieven' aan hun ouders

Bazen en HR-managers breken er hun hoofd over: hoe voorkom je dat je beste werknemers je verlaten? Een bonus? Gratis lunch? CEO van PepsiCo Indra Nooyi houdt er zo eigen tactieken op na. Ze wordt vrienden met de ouders van haar lievelingswerknemers. Ze stuurt al die ouders een persoonlijke brief.

 

 

 

 

 

 

‘Lieve ouder, dank voor uw kind’

Alle ouders horen graag hoe geweldig hun kind is, vertelt CEO van PepsiCo tegen Fortune. “Nou, dat heb ik ze verteld.” De baas PepsiCo schreef de ouders van al haar rechtstreeks ondergeschikten een brief: ‘Dank u voor het geschenk dat uw zoon/dochter is. Hij/zij werkt bij mij en doet het fantastisch.’

 

Het bleek de spijker op zijn kop. “Er kwamen emoties los die ik nog nooit had gezien”, aldus Nooyi. De ouders schreven haar terug, met sommigen kreeg ze - buiten haar werknemers om - een levendig contact. Een slimme zet, want zo kreeg ze de ouders ‘aan haar kant’. Bij Fortune vertelt ze:

 

“And one executive, I remember, he went home and he said to his mom, ‘you know, my boss is really giving me a tough time.’ And his mom told him, ‘Nuh-uh, not about her. She’s my friend!’”

 

Toen ze zag dat de tactiek zijn vruchten afwierp, besloot ze hem uit te breiden. Ze koos 200 werknemers uit van wie ze dacht dat zij de ‘future and soul’ van het bedrijf zouden kunnen zijn. Ze nodigde de werknemers in groepjes uit om twee dagen met haar op stap te gaan, om met hen te praten over hun persoonlijkheid, hun achtergrond en opvoeding. Daarna schreef ze ook hun ouders een brief.

 

 

‘Nee zoon, jij gaat bij PepsiCo werken’

De truc blijkt ook te werken bij potentiële werknemers op wie het bedrijf aast. Zo had Nooyi een kandidaat op het oog, een ‘high-potential chap’ - die moeilijk te ‘krijgen’ was. Hij had namelijk ook een aanbod gekregen van een ander bedrijf. “Dus oké, dan bel ik zijn moeder.” Aan zijn moeder legde Nooyi uit ‘waarom PepsiCo de juiste beslissing was voor zijn carrière.’

 

“So the son goes home - he has no clue I called his mom - and he says, ‘I’m looking at these two offers, Mom, and I’m close to accepting the other one.’ And she goes: ‘No. You’re accepting PepsiCo.’ He goes, ‘Since when did you know anything about PepsiCo?’ And the mom said, ‘She called me, your CEO called me.’ And this boy goes: ‘I had no choice!’ Can you imagine going home every day after that and a mom goes, ‘but you should have accepted that offer!’”

 

 

Neem je ouders mee naar kantoor

PepsiCo is overigens niet de enige die met een charmeoffensief naar de ouders probeert zijn werknemers te paaien. Zo zijn LinkedIn en Google onlangs gestart met een landelijke Bring Your Parents Day, waarop werknemers hun ouders meenemen en hen uitleggen waar ze nou eigenlijk de hele dag mee bezig zijn. De bedoeling is dat zo de kloof tussen ouder en kind wat gedicht wordt, omdat ouders meer begrip hebben voor het werk van het kind.

 

 

Bron: NRC

Neem contact op of meld een klacht

Wij staan voor u klaar!

Uden: 088 - 5500 600 | Info@hr5.nl

Klacht melden

HR5 algemeen
HR5 Arbo & verzuimmanagement

Bel mij terug

Verstuur nummer

Stel een vraag

Verstuur vraag

Deel op:

Naar boven