HR5 werknemers loket Loket.nl NMBRS
HR5 werkgevers loket Loket.nl NMBRS
HR5 Expertise centrum
HR5 verzuim loket Dotweb Cloud

HR5 Nieuws

Nieuws overzicht Nieuws archief

Wanneer mag je een ziekmelding weigeren?

Het is lastig: bepalen of een werknemer echt ziek is of niet. En soms mag een werkgever de ziekmelding weigeren. Zo maak je de juiste beslissing.

 

Werkgevers hebben soms het gevoel dat ze op de stoel van de bedrijfsarts moeten gaan zitten wanneer ze een ziekmelding moeten beoordelen. Vooral het weigeren van verzuim is lastig.

 

 

 

Tips:

 

 

De werknemer claimt geen ziekte

 

Deze categorie is vrij duidelijk. Een medewerker die zich ziekmeldt, omdat zijn dochtertje griep heeft, is niet ziek. Weiger de ziekmelding. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld een periodieke controle bij de tandarts.

 

 

De ziekte leidt niet tot arbeidsongeschiktheid

 

Wanneer de receptioniste laat weten dat zij haar enkel gebroken heeft en daarom niet kan werken, mag je de ziekmelding weigeren. Met een been in het gips kan ze haar werk nog wel uitvoeren. Misschien moet er iets geregeld worden voor het vervoer.

 

 

Er is een arbeidsconflict

 

Vraag door wanneer je vermoedt dat een werknemer niet echt ziek is. Dan kan blijken dat een arbeidsconflict ten grondslag ligt aan de ziekmelding. Dit is geen reden om thuis te blijven, maar juist om een gesprek aan te gaan.

 

Werkgevers die te maken krijgen met een werknemer die onterecht blijft volhouden ziek te zijn, doen er goed aan de ziekmelding alsnog te accepteren. Een doorverwijzing naar de bedrijfsarts en eventueel een gesprek met de werknemer in kwestie zijn dan de beste alternatieven.

 

 

Bron: PW De Gids

Neem contact op of meld een klacht

Wij staan voor u klaar!

Uden: 088 - 5500 600 | Info@hr5.nl

Klacht melden

HR5 algemeen
HR5 Arbo & verzuimmanagement

Bel mij terug

Verstuur nummer

Stel een vraag

Verstuur vraag

Deel op:

Naar boven