HR5 werknemers loket Loket.nl NMBRS
HR5 werkgevers loket Loket.nl NMBRS
HR5 Expertise centrum
HR5 verzuim loket Dotweb Cloud

HR5 Nieuws

Nieuws overzicht Nieuws archief

Mensen verleiden tot ander gedrag (nudging)

Als mensen moeten we voortdurend keuzes maken. Maar hoe kiezen we? Keuzes maken we voornamelijk met ons snelle intuïtieve (vaak onbewuste) systeem. En daar schuilt nu net het gevaar: Want bij 1 op de 6 ernstige arbeidsongevallen spelen onbewuste keuzes een belangrijke rol.

 

De Stichting wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid (SWOV) heeft een rapport uitgebracht over nudging om verkeersveiligheid te verbeteren. Maar naast het verbeteren van de verkeersveiligheid met behulp van nudging, kunnen we deze beïnvloedingsstrategie ook toepassen bij gedrag in relatie tot veiligheid op het werk.

 

Wat is nudging?

Nudging is een duwtje geven in de goede richting door het gewenste gedrag aantrekkelijk te maken, zonder mensen daarbij in hun vrijheden te beperken. Het doel is gedrag (licht) bijsturen, waarbij het gaat om onderbewust gemaakte keuzes.

 

Nijntjeborden in het verkeer zijn voorbeelden van ‘nudging’. En er zijn meer bekende voorbeelden: de pianotrap, de blikvangers langs de weg of de vliegjes in de wc-pot op Schiphol. Wat deze voorbeelden gemeen hebben, is dat ze mensen verleiden om ander gedrag te vertonen. Ofwel, we krijgen een duwtje in de goede richting, zonder in onze vrijheid te worden beperkt. We weten inmiddels dat we veel onbewuste keuzes maken. Kahneman (thinking fast and slow) stelt zelfs dat we de meeste keuzes maken met ons snelle intuïtieve (vaak onbewuste) systeem. Fijn, want dit systeem werkt sneller en kost ons veel minder energie, maar het leidt soms ook tot fouten.

 

1 op 3 gebruiksfouten veroorzaakt door onbewust gedrag

Uit Storybuilder blijkt dat bij één op zes ernstige arbeidsongevallen onbewuste keuzes een belangrijke rol spelen. Bij het niet of niet goed gebruiken van veiligheidsvoorzieningen als oorzaak van een ongeval maken we namelijk onderscheid in de menselijke factor. Dit doen we op basis van de classificatie van Rasmussen: skill-based, procedure-based en knowledge-based handelen. Skill-based handelen is routinematig handelen, de automatische piloot. Knowledge-based handelen gaat over actief kennis opzoeken om te kunnen handelen. Bij ongevallen waarbij mensen een veiligheidsvoorziening niet goed gebruiken, blijkt maar liefst 1 op de 3 ongevallen te ontstaan door zogenoemd verlies van aandacht of concentratie (skill-based). De vraag is op welke manier nudging kan bijdragen aan het verminderen van deze onbewuste handelingen die tot een ongeval kunnen leiden.

 

Van golfkartonbedrijf naar Formule 1

Een voorbeeld: Bedrijven in de papiersector lagen al jarenlang onder vuur vanwege gevaarlijke en ongezonde werkomstandigheden. Machineveiligheid en lawaai waren belangrijke aandachtspunten. Omkisten van machines was al gedaan. Maar hoe krijg je mensen zover om oordopjes te dragen? Het bedrijf had van alles geprobeerd: gratis oordopjes, gehoorbescherming op maat (otoplastieken), instructies en voorlichting gegeven, lawaaicampagnes georganiseerd, procedures opgenomen, enzovoort. Toch bleken medewerkers keer op keer hun gehoorbescherming niet te dragen. Totdat de directeur met ze in gesprek ging. ‘Wat zijn jullie hobby’s, wat doen jullie in het weekend?’ was de kernvraag van deze betrokken directeur. Antwoord: autoracen. In antwoord daarop schafte het bedrijf Formule 1-headsets aan: gehoorbescherming en communicatie mogelijk in één! Het doel om alle medewerkers gehoorbescherming te laten dragen, was daarmee in één klap bereikt.

 

Bron: Arbo-online

 

Neem contact op of meld een klacht

Wij staan voor u klaar!

Uden: 088 - 5500 600 | Info@hr5.nl

Klacht melden

HR5 algemeen
HR5 Arbo & verzuimmanagement

Bel mij terug

Verstuur nummer

Stel een vraag

Verstuur vraag

Deel op:

Naar boven