HR5 werknemers loket Loket.nl NMBRS
HR5 werkgevers loket Loket.nl NMBRS
HR5 Expertise centrum
HR5 verzuim loket Dotweb Cloud

HR5 Nieuws

Nieuws overzicht Nieuws archief

Hoe je mensen ontslaat (én ze jou daarvoor bedanken)

Vaak denken we dat ontslag voor mensen het einde van de wereld is, maar dat is lang niet altijd zo. Wanneer je het goed aanpakt, kunnen mensen je er zelfs dankbaar voor zijn.

 

Mensen ontslaan is nooit leuk. Zeker niet als het in principe aardige mensen zijn, die alleen door omstandigheden niet de juiste match met het bedrijf hebben. Deze auteur schrijft dat je drie dingen moet doen wanneer je mensen ontslaat. Het resultaat: van drie op de vijf mensen krijgt hij bedankmailtjes na afloop.

 

1. Coach mensen naar buiten

Als je er álles aan hebt gedaan om mensen goed te laten presteren en je hebt ze echt álle mogelijkheden daartoe gegeven en het werkt nog steeds niet, dan begint het proces van afscheid nemen. Maar wel op een andere manier dan gebruikelijk.

 

Je gaat een aantal gesprekken aan waarin je de persoon zélf laat inzien waarom de match er niet meer is, en waarom er bij een ander bedrijf misschien wel een match is. Laat zien dat ze onderpresteren, omdat ze in de verkeerde stoel zitten. Vraag ze: ‘Als je elke baan hier kon hebben, welke baan zou je dan nemen?’ Misschien is die baan wel beschikbaar, en dan heb je alsnog een match, maar in een andere functie.

 

Maar als mensen zeggen: ‘Dat weet ik niet’, dan kun je een stap verder gaan. Vraag ze dan: ‘Als je een baan voor jezelf zou kunnen creëren, hoe zou die er dan uit zien?’De ideale uitkomst hier is dat mensen zien dat die ideale baan wel bestaat, maar niet binnen jouw organisatie. Ze zien dat ze ergens anders moeten zijn voor hun ideale baan.

 

2. Maak het menselijk, laat de regels even varen

Dan komt het ontslaggesprek. Daarin praat je niet of nauwelijks meer over het ontslag. Die basis is in de voorgaande gesprekken namelijk al gelegd. Nu is het tijd om mensen te helpen. En als je mensen wil helpen, dan maak je een plan van aanpak waardoor mensen snel verder kunnen met hun leven.

 

En de sleutel daarvoor is: praat met ze, als mensen. Het zijn mensen die veel hebben bijgedragen aan je organisatie, die er tijden hebben rondgelopen, mensen waar je misschien zelfs om geeft. Benader ze dan ook gewoon als mensen. In nogal wat ontslaggesprekken wordt het ineens koud en kaal, al het gevoel is ineens weg. Het zijn ‘gedehumaniseerde’ gesprekken. Kortom: laat mensen op een menselijke manier vertrekken, met waardigheid en respect. Laat ze met opgeheven hoofd de organisatie verlaten. Ook als ze niet functioneren.

 

3. Beloof ze alle hulp en geef ze die ook

Laat mensen weten dat je ze niet zomaar laat vallen, maar dat je ze begeleidt waar mogelijk. Het is het einde van de samenwerking, maar zij gaan ook gewoon verder. Voor een deel gaat het om financiële afspraken, maar met het Nederlandse vangnet is dat vaak wel redelijk geregeld. Maar er is meer. Je kunt aanbevelingsbrieven voor ze schrijven waarin je vertelt waarin ze wél goed zijn. Bovendien kun je vacatures doorspelen die je tegenkomt waarvan je denkt dat het een match zou kunnen zijn. Ook kun je proberen te bemiddelen bij collega-werkgevers waarvan je denkt dat het zou kunnen passen.

 

En vervolgens vertel je ze dat dit niet het einde van de relatie is. Help ze waar dat kan. ‘Bel me. Sms me. Mail me. Kom langs. Ik ben er als je me nodig hebt.’ Meestal maken mensen er geen gebruik van, maar ze waarderen het bijzonder, als je tenminste meent wat je zegt.

 

De schrijver van het stuk besluit met: ‘Als je dit proces goed doorloopt, dan leren mensen veel over zichzelf. En dan zullen ze uiteindelijk terechtkomen op een plek die beter bij ze past dan bij jou. En dan zullen ze je na afloop een bedankmailtje sturen, omdat je ze deze kans gegeven hebt. Bij mij gebeurt dat in drie van de vijf gevallen.’

 

Bron: XpertHR

Neem contact op of meld een klacht

Wij staan voor u klaar!

Uden: 088 - 5500 600 | Info@hr5.nl

Klacht melden

HR5 algemeen
HR5 Arbo & verzuimmanagement

Bel mij terug

Verstuur nummer

Stel een vraag

Verstuur vraag

Deel op:

Naar boven