HR5 werknemers loket Loket.nl NMBRS
HR5 werkgevers loket Loket.nl NMBRS
HR5 Expertise centrum
HR5 verzuim loket Dotweb Cloud

HR5 Nieuws

Nieuws overzicht Nieuws archief

Boekentips voor goede voornemens 2017

2017 staat alweer voor de deur en dat betekent: tijd voor goede voornemens! Nu heb ik het niet over persoonlijke goede voornemens, maar over werk-voornemens. Want wie heeft nou niet op de agenda voor 2017 staan om écht efficiënt te gaan werken? Misschien wil je in 2017 meer impact hebben binnen je organisatie. Of wil je gewoon iets vaker ‘nee’ zeggen. Hoe je dat doet? Wij hebben wat boekenaanraders voor je, snel lezen dus!

1. De Feel Good-factor - Esther Sluijs

In de huidige digitale economie eisen mensen organisaties die eerlijk, transparant en duurzaam ondernemen. Dat geldt niet alleen voor de klanten, maar ook voor de mensen die er werken. Feel good moeten we zien als een nieuw KPI die aangeeft hoe succesvol een bedrijf is. Bedrijven met een grote emotionele connectie scoren op alle fronten beter: meer winst, innovatiever en een hogere tevredenheidsscore bij klanten en medewerkers. Dit boek neemt emotie als uitgangspunt voor business succes én waarde creatie. Voor iedereen die het aandurft contact te leggen met zijn eigen emoties en de emoties van anderen. Want: Emotie = Business!

 

2. Inburgeringscursus voor managers - Joop Swieringa

Een spoedcursus managementtaal, dat biedt dit boekje van organisatie-adviseur Joop Swieringa. Je kunt over managementtaal lezen, het leren snappen en het daarna zelf toepassen. Of besluiten dit bewust níet te doen. Ook is het boek een spiegel voor gevorderden: degenen die er al babbelend niet meer over nadenken hoe je iets wel of niet mag zeggen en die zich nieuwsgierig afvragen waarom ze koeterwaals met elkaar praten. En oude rotten halen er plezier uit omdat ze wellicht beseffen dat managementtaal niet alleen bijdraagt aan hun arrogante imago maar ook veel bureaucratische ellende veroorzaakt. Want alle managementtaal is verdoezeltaal.

Ook voor de assistent is dit interessant. Je ontdekt wat er áchter die taal zit, achter dat jargon. En hoe dit samenhangt met de bureaucratie in organisaties. Weet wat je te doen staat als het je te gortig wordt: stel vragen en vraag dóór.

3. De kenniskermis - Bart Flos

Projecten en verandertrajecten mislukken, medewerkers zijn chronisch chagrijnig en organisaties zijn lang niet allemaal succesvol. En dat terwijl er zo vreselijk veel kennis is dankzij alle managementboeken, trainingen, workshops, presentaties en YouTube-video’s. Het lijkt er sterk op dat we succesvoller zijn op papier dan in werkelijkheid. Dat noemt Bart Flos de kennisparadox. Maar hoe overleef je in de zee van informatie die dagelijks op je afkomt? Tja, dat kan iets simpels zijn als gewoon je smartphone eens uitzetten en één ding tegelijk doen. De schrijver benoemt de oorzaken van informatiestress, de gevolgen en noemt acties en oplossingen.

En denk je dat je eigenlijk helemaal geen tijd hebt om te lezen? Dan is het waarschijnlijk juist een boek voor jou!

4. De kracht van nee! - William Ury

Nieuwe voornemens vragen vaak dat je dingen anders gaat doen. Dat betekent nogal eens ‘nee’ zeggen. Voor degenen die dat lastig vinden is er De kracht van nee! – Positief nee! zeggen om tot ja! te komen van William Ury (ebook). Ury heeft wereldfaam gekregen met het onderhandelboek Getting to Yes (samen met Fisher en Patton). In De kracht van nee! laat Ury zien hoe je overtuigd en diplomatiek nee zegt en tegelijk het gesprek openhoudt. Een interessante mix om zowel onverzettelijk te zijn als beweeglijk. Het boek is al enkele jaren oud, maar geenszins gedateerd.

5. Dat hoor je mij niet zeggen! - Wouter van Wingerden & Pepijn Hendriks

‘De r zit weer in de maand’ bij herfstig weer waar je verkouden van wordt. ‘Kon u het makkelijk vinden?’ als je een gast ophaalt bij de receptie of ‘Het gewone leven gaat weer beginnen’ na een vakantie.

Het zijn onopvallende zinnetjes die iedereen wel eens zegt, tijdloos en algemeen bekend. Ze zijn het smeermiddel in de dagelijkse communicatie. Wouter van Wingerden en Pepijn Hendriks verzamelden deze zinnen gedurende dertien jaar en konden er een boek mee vullen. Hun verzameling telde 5.000 (!) zinnen. Uiteindelijk kozen ze voor 1.500 aansprekende clichés. Pijnlijk, grappig en herkenbaar. Op de redactie hebben we ons tranen gelachen, juist omdat ook wij ze zo herkenden (en gebruiken).

Neem contact op of meld een klacht

Wij staan voor u klaar!

Uden: 088 - 5500 600 | Info@hr5.nl

Klacht melden

HR5 algemeen
HR5 Arbo & verzuimmanagement

Bel mij terug

Verstuur nummer

Stel een vraag

Verstuur vraag

Deel op:

Naar boven