HR5 werknemers loket Loket.nl NMBRS
HR5 werkgevers loket Loket.nl NMBRS
HR5 Expertise centrum
HR5 verzuim loket Dotweb Cloud

HR5 Nieuws

Nieuws overzicht Nieuws archief

5 tips om positieve kritiek te geven

Kritiek doet in veel gevallen gewoon pijn. Maar wanneer het goed gegeven wordt, kan het voor beide partijen inspirerend werken. Hier zijn vijf tips om kritiek tot een inspirerende gebeurtenis te maken.

 

Aan kritiek is niks leuks. Zelfs als het heel goed bedoeld is, wringt er iets. Mensen vinden het fijn om iets goed te doen, en als dat kennelijk niet het geval is, dan doet het pijn om de waarheid te horen, zelfs als die waarheid mooi gepresenteerd wordt.

 

En toch kiezen mensen die graag vooruit willen in het leven voor feedback. Hoe pijnlijk het soms ook is. En het bijzondere is: zuivere kritiek – constructief en empathisch gebracht – kan zorgen voor meer vertrouwen in de relatie.

 

Daarom geven we hier vijf tips om kritiek positief te geven. Met in het cursief bovendien een paar tips hoe je kritiek goed kunt ontvangen.

 

1. Heb duidelijke doelstellingen!

Vraag jezelf af wat de best mogelijke uitkomst van de kritiek is. Als je gewoon zin hebt om zonder enig plan je keel te ontluchten, zul je waarschijnlijk weinig meer bereiken dan rancune en wrok. Wees gewoon realistisch: is het de bedoeling om iemands functioneren beter te maken, of heb je het eigenlijk al opgegeven? Als dat laatste zo is, kun je er misschien beter gewoon een einde aan maken.

 

Zit je aan de andere kant van de tafel, en je merkt dat je het doelwit bent van een aanval, kijk dan of je de situatie kan verhelderen door te vragen wat je criticus hoopt te bereiken. In het beste geval kan iemand je inzicht geven in het echte probleem. En in het ergste geval, weet je dat het tijd is om de eer aan jezelf te houden.

 

2. Maak een neutrale omgeving

Bedenk goed in welke omgeving je de kritiek geeft. Sommige managers geven iemand feedback terwijl alle collega's daarbij zijn, maar dat leidt eigenlijk alleen maar tot vernedering. HR kan een goede neutrale partij zijn, maar dat hoeft niet per se. De beste manier om de spanning te neutraliseren is met wat humor. Je kunt verbinding en vertrouwen creëeren door eerst je eigen fouten te benoemen. Daardoor lijk je als kritiekgever zelf ook mens, waardoor mensen eerder zelf hun fouten durven te bespreken.

 

Als je je bedreigd of in verlegenheid gebracht voelt, kom dan voor jezelf op! Vraag om een andere omgeving, met meer privacy, of om een ander moment waardoor je je kunt voorbereiden. Bereid je vervolgens voor op de informatie die je wellicht gaat ontvangen. Zorg voor open lichaamstaal, zodat de kritiekgever ook ontspant.

 

3. Gebruik minder woorden met meer betekenis

Degene die de kritiek ontvangt heeft een sterke innerlijke stem en is waarschijnlijk bang, dus houd je kritiek kort en scherp. Hoe meer je zegt, hoe meer kans dat het afleidt van de belangrijkste boodschap. Bereid je boodschap goed voor, zodat de ander weg kan lopen met een duidelijke richting waarheen hij zich kan verbeteren.

 

Als je kritiek krijgt, ga dan niet in de tegenaanval. Dan lijk je namelijk gesloten en defensief. Beter stem je in met de boodschap en stel je voor om op een later tijdstip te reageren. Als je dan terugkomt op de kritiek, is het tenminste weldoordacht en welbespraakt, waardoor je serieuzer wordt genomen.

 

4. Stem je af op de doelen van de ander

Kritiek die alleen je eigen belangen dient, zal dovemansoren ontmoeten. Maar als je je afstemt op de persoonlijke levensdoelen van de ander, en de kritiek in lijn daarmee plaatst, heb je kans dat de ander in beweging wil komen. Stel: iemand wil manager worden, dan kun je uitleggen dat het voor managers heel belangrijk is om...

Maak mensen daarom gecommiteerd aan de uitkomst van de kritiek.

 

Als je kritiek ontvangt, stap dan heel even buiten jezelf. Luister van een afstandje naar wat er wordt gezegd. Als je je eigen doelen helder voor ogen hebt, ben je makkelijker in staat om zuivere kritiek te scheiden van de oprispingen van idioten.

 

5. Moedig zelfkritiek aan

Beschrijf – objectief – meerdere scenario's, en vraag welk gedrag van de ander daar het best in zou passen. Op die manier kan de ander zélf conclusies trekken over zijn zwakheden. Leid de ander met vragen naar begrip over de wenselijke situatie. Gebruik ik-taal en vertel vanuit je eigen ervaring.

 

Iedereen zou regelmatig zelfonderzoek moeten doen. Anticipeer op kritiekpunten voordat ze daadwerkelijk naar je toe komen. Als je in een gesprek in staat bent om zelfkritiek te formuleren, zelfs nog voordat je kritiekgevers dat doen, dan neem je hen grotendeels de wind uit de zeilen. Op die manier voelt kritiek als een win-win-situatie voor allebei.

 

Bron: P&O Actueel

 

Neem contact op of meld een klacht

Wij staan voor u klaar!

Uden: 088 - 5500 600 | Info@hr5.nl

Klacht melden

HR5 algemeen
HR5 Arbo & verzuimmanagement

Bel mij terug

Verstuur nummer

Stel een vraag

Verstuur vraag

Deel op:

Naar boven