HR5 werknemers loket Loket.nl NMBRS
HR5 werkgevers loket Loket.nl NMBRS
HR5 Expertise centrum
HR5 verzuim loket Dotweb Cloud

HR5 Nieuws

Nieuws overzicht Nieuws archief

4 productiviteitstips waar je niet naar moet luisteren

Veel adviezen die de productiviteit moeten verbeteren werken helemaal niet, zo waarschuwt Paula Rizzo. Ze heeft deze adviezen zelf ook jarenlang gegeven en opgevolgd, maar realiseert zich nu dat ze fout zat. Ze zet de contraproductieve adviezen op een rij, legt uit waarom ze niet werken en wat je in plaats daarvan zou moeten doen.

 

Een to-do-lijst kan nog wel eens onoverzichtelijk worden. Deel je taken in per categorie.

 

 

1. Start 's morgens niet met het checken van je e-mail
Rizzo begrijpt waarom dit een goede tip lijkt. Voordat je het weet ben je de hele ochtend bezig met je e-mail. Echter, deze tip is gewoon niet realistisch in een wereld waarin alles snel en continu verandert. Het zorgt zelfs voor extra stress.

 

De oplossing
Check je e-mail meteen 's ochtends, maar reageer er niet op, tenzij dat minder dan een minuut duurt. Alle mails die een langere reactie of onderzoek vergen kun je beter als ongelezen markeren en later, als je meer tijd hebt, behandelen. Beter is nog om de mail aan je to do lijst toe te voegen.

 

 

2. Begin met de moeilijkste taak
Dit lijkt redelijk. Het probleem echter is dat starten met de moeilijkste taak echt tijd kan gaan vreten. Tijd die je niet ingepland hebt, zodat de hoop op een productieve dag vervliegt.


De oplossing
In plaats van de starten met de moeilijkste taak (de taak die je leegzuigt), start je met wat makkelijke klusjes, waardoor je vertrouwen en momentum opbouwt en je in een productieve flow terecht komt.

 


3. Maak een Master To-Do-List
Het is een goed idee om alles op te schrijven, zodat het uit je hoofd is. Echter, één lijst bijhouden waar alles op staat is volgens Rizzo een vergissing. Het zorgt ervoor dat je niet meer kunt focussen en dat het steeds moeilijker wordt om taken te kiezen van deze oneindige lijst.


De oplossing
Als je je hoofd leegmaakt en alles opschrijft, herschrijf dan vervolgens deze lijst en maak er specifieke taken van die afgerond kunnen worden. Verdeel de lijst vervolgens in werkgerelateerde taken, privétaken, projecttaken, enzovoort. Nu kun je met een heldere geest naar deze lijst kijken en een taak kiezen, zonder dat je eerst door allerlei 'ruis' heen moet.

 


4. Stop met multitasken
Rizzo gaf dit advies zelf regelmatig, maar denkt dat het zeker niet voor iedereen opgaat. Ze kent meerdere multitaskers, en rekent zichzelf ook daartoe.
Als je in korte tijd veel moet doen, lukt dat altijd weer. Vaak doordat je meerdere dingen tegelijk doet.


De oplossing
Wees selectief. Tijdens het reizen of wandelen naar het werk kun je naar een podcast luisteren of een vreemde taal leren. Dit is multitasken waarvoor je niet dezelfde middelen tegelijk nodig hebt. Een telefoongesprek voeren en tegelijkertijd een e-mail typen is veel moeilijker omdat daarvoor dezelfde delen van de hersenen nodig zijn.

“Het beste advies" hoeft niet van toepassing te zijn op jou. Rizzo roept daarom op om ook eens naar haar alternatieven, zoals zojuist gepresenteerd, te kijken.

 

Bron: P&O Actueel

 

Neem contact op of meld een klacht

Wij staan voor u klaar!

Uden: 088 - 5500 600 | Info@hr5.nl

Klacht melden

HR5 algemeen
HR5 Arbo & verzuimmanagement

Bel mij terug

Verstuur nummer

Stel een vraag

Verstuur vraag

Deel op:

Naar boven